De la primele roți folosite în vagoane la jantele care sunt încorporate astăzi în autovehiculele care intră pe piață au trecut câțiva ani. Evoluția a dus la dezvoltarea jantelor din material ușor, la autovehicule cu o greutate mai redusă și, prin urmare, un consum mai mic de combustibil, reducând astfel emisiile poluante pe care reglementările le impun.
Chiar dacă sunteți un șofer extrem de atent, cu trecerea timpului și a kilometrilor este normal ca jantele să sufere unele daune. Din fericire, repararea acestora pentru a le face să pară noi nu este imposibilă.
Mulți producători consideră că jantele din aluminiu sau aliaj ușor sunt standard dar, în multe cazuri, tipul de jantă care vine standard pe mașină este de obicei fabricat din oțel convențional. Cele două funcții principale ale jantei sunt, pe de-o parte, estetica și pe de altă parte răcirea sistemului de frânare, deoarece fac ca aerul să fie canalizat prin interior și să răcească sistemul de discuri și plăcuțele de frână. În plus, nu trebuie să uităm că janta susține anvelopa și ajută la buna funcționare a autovehiculului pe partea carosabilă.
Printre cele mai întâlnite jante montate pe autovehicule putem găsi jante din oțel și aluminiu.
Jante din oțel
Au avantajul că sunt mai ieftine și rezistente la sarea care se aruncă pe drumuri iarna, sunt mai puțin sensibile la murdărie și, prin urmare, mai puțin delicate la procesul de curățare, deși nu sunt scutite de curățare, deoarece praful generat de plăcuțele de frână și discuri în timpul frânării generează murdărie.
Trebuie remarcat faptul că acestea sunt mai puțin spectaculoase decât cele realizate din aliaj ușor, iar designul lor mai închis face ca răcirea frânelor să fie mai lentă, deși, dacă se montează capace, au de obicei găuri și caneluri pentru a îmbunătăți acest aspect. O altă problemă pe care o pot avea este posibila deformare laterală și verticală, care poate provoca vibrații atunci când conduceți.
Jante din aliaj ușor
Sunt jante cu o estetică foarte bună și o greutate mai mică, ceea ce se traduce printr-o performanță mai bună a autovehiculului pe șosea . Aceste tipuri de jante pot cântări cu 10-12 kilograme mai puțin în total, comparativ cu roțile din oțel montate pe un vehicul.
Pe partea negativă, pot avea coroziune galvanică care provoacă scurgeri de aer prin anvelope. De asemenea, sunt mai delicate împotriva impacturilor și loviturilor, fiind mai complicat de reparat. În plus, sunt mai scumpe și sunt mai susceptibile de a fi furate datorită valorii lor mari, atât din punct de vedere estetic, cât și valutar.
Conducerea zilnică determină uzarea anvelopelor, iar jantele suferă zgârieturi și lovituri în zonele de drum accidentat, ceea ce duce la daune care, dacă nu sunt reparate, vor face ca direcția să vibreze, ceea ce înseamnă că autoturismul nu mai este sigur. Această deteriorare poate apărea la roțile din aliaj și aluminiu.
Se pot repara jantele auto?
Dacă ne concentrăm pe jante din aliaj ușor sau aluminiu, multe autovehicule le au ca standard și tind să fie mai ușor de deteriorat față roțile din oțel, deoarece sunt un material „mai moale”.
Repararea unei jante din aluminiu va depinde de locul în care apare avaria. Deși nu există date standard pentru acest tip de reparații, unele ateliere auto au marjele lor de reparații care sunt foarte stricte. Jantele din aliaj sunt fabricate din aliaj de aluminiu vopsit, astfel încât repararea lor este posibilă, iar finisajul este bun și cu o durabilitate foarte mare.
Atunci când jantele din aluminiu sunt reparate, există zone care nu trebuie vopsite, cum ar fi zona care este în contact între anvelopă și jantă, deoarece poate provoca alunecarea anvelopei. 90% din jantele din aluminiu prezintă deteriorări în zona marginii exterioare și de obicei nu sunt foarte adânci. De asemenea, poate fi cazul în care, conducând pe șosea, luăm o groapă puternică și, ca urmare a acestei situații, observăm modul în care direcția vibrează și există un zgomot urât la creșterea vitezei, acesta fiind simptomul care ne avertizează că am deformat janta și că avem o problemă.
Unele dintre avariile pe care le prezintă jantele din aluminiu sunt următoarele:
- Deteriorarea profilului exterior al jantei
- Deteriorarea razei interioare
- Daune cauzate de fisuri
- Daune cauzate de lipsa de material sau fragmentarea acestuia
Dacă janta prezintă deteriorări profunde, lipsa materialului, deformări, fisuri, deteriorarea spițelor interioare etc., nu se recomandă repararea acesteia, deoarece reparația poate fi efectuată extern, dar pot exista deteriorări și fisuri interne care pot face în cel mai rău caz ca janta să se despartă în timpul condusului.
Dacă janta are daune reparabile, costul reparației, sudurii și vopsirii depinde de fiecare service în parte. Pe https://topwheelsauto.ro/ veți găsi cele mai bune prețuri și cei mai buni experți.